Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. leden 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. leden 2008

Geminidy 2007

Uznání a copyright: Erno Berko

Na tomto pohledu rybím okem se zdá se, že ze souhvězdí Blíženců (Gemini) padá prach ze zvláštního, k Zemi se přibližujícího asteroidu 3200 Phaethon. Tento kompozitní snímek byl pořízen minulý rok během čtyř prosincových nocí (12-15) z Ludanyhalaszi v Maďarsku. Ty čáry jsou pochopitelně stopy meteorů z každoročního roje Geminid. Výsledný obraz je prací astronoma Erno Berko a kombinuje 113 jednotlivých políček se 123 meteory. Geminidy jsou na severní obloze nejspolehlivějším meteorickým rojem a ani minulý rok nezklamaly. Někteří pozorovatelé s dobrými podmínkami při vrcholu Geminid v roce 2007 14/15. prosince hlásili hodně přes 100 meteorů za hodinu. Podívejte se nahoru dnes v noci a možná uvidíte Kvadrantidy 2008.

Štítky: Asteroid, Meteorický roj, Geminids