Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. leden 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. leden 2008

Hvězdnatý noční hrad

Uznání a copyright: P-M Hedén

Na tomto pohledu ze Světa v noci se zdá, jakoby se hvězdokupa Plejády nacházela zrovna za stromem nad temnou hradní věží. Na hvězdné obloze zde zachycené dříve tento měsíc je vidět pod Plejádami Aldebaran a poblíž středu obrázku nahoře je malý,slabý, mlhavý obláček, jinak známý jako kometa Holmes. Hvězdnatý noční hrad je možná jméno vhodné pro ruiny středověkého hradu v popředí. Ale jeho tradiční jméno je hrad Mörby a nachází se severně od Stockholmu u jezera Skedviken v Norrtälje ve Švédsku.

Štítky: Plejády, Castle, Comet Holmes, TWAN, Castle morby

3. vesmírný týden 2020

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 13. 1. do 19. 1. 2020. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer září jasná planeta Venuše, vidět lze i Neptun a Uran. Ráno je vidět Mars. Merkur a Saturn jsou úhlově blízko Slunci. Kometu C/2017 T2 můžeme opět pozorovat na večerní obloze. Na úspěchy raket Falcon 9 a CZ-3B by v tomto týdnu určitě chtělo navázat několik dalších. Uběhlo 15 let od přistání pouzdra Huygens na Titanu.

Snímek komety C/2017 T2 (PANSTARRS)

Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Nacházela se téměř v zenitu v souhvězdí Persea. Atmosférické podmínky byly podprůměrné.