Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. červen 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. červen 2008

Eta Carinae a mlhovina Homunkulus

Uznání: N. Smith, J. A. Morse (U. Colorado) et al., NASA

Jak hvězda Eta Carinae vytvořila tuto neobvyklou mlhovinu? Nikdo si není jistý. Asi před 165 lety se jižní hvězda Eta Carinae záhadně stala druhou nejjasnější hvězdou na noční obloze. Po dvaceti letech, když vyvrhla více hmoty jak naše Slunce, Eta Car neočekávaně zeslábla. Zdá se, že toto vzplanutí vytvořilo nahoře zobrazenou mlhovinu Homunkulus na kompozitním snímku z Hubblova kosmického dalekohledu pořízeném v minulém desetiletí. Na snímku nahoře je vidět fialově zbarvené světlo odrážené od samotné bouřlivé Eta Carinae. Kolem této hvězdy jsou rozpínavé laloky plynu protkávané vlákny tmavého prachu. Laloky jsou protínány výtrysky, které vyvěrají z centrální hvězdy. V okolí těchto laloků jsou červeně zbarvené trosky zachycené jenom díky tomu, že září v úzkém pásmu světla. Tyto trosky se rozpínají ze všeho nejrychleji a patří do nich i proudy krátkých vláken a rázové vlny způsobované srážkami z předchozím materiálem. Eta Car nadále prochází neočekávanými vzplanutími a její vysoká hmotnost a vznětlivost z ní činí kandidáta na ohromný výbuch supernovy někdy v několika málo miliónech let.

Štítky: Supernova, Eta Car, Homunculus