Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. červen 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. červen 2008

Co je Hannyho Voorwerp

Uznání: Galaxy Zoo Project, ING

Co je to ta zelená věc? Nadšení dobrovolníci, kteří propátrávají snímky zoo galaxií objevili něco opravdu podivného. Tento tajemný objekt je neobvykle zelený, nepřísluší žádnému jasnému galaktickému typu a nachází se pod poměrně normálně vypadající spirální galaxií IC 2497. Tento podivný zelený "voorwerp" (holandsky "objekt") objevil v minulém roce holandský školní učitel Hanny van Arkel. Projekt galaktické zoo podněcuje nadšené pozorovatele, aby pátrali v SDSS snímcích a klasifikovali typy galaxií. Následná pozorování ukázala, že záhadný zelený objekt nyní populárně zvaný Hannyho Voorwerp je ve stejné vzdálenosti jako sousedící galaxie IC 2497. Výzkum sice ještě stále pokračuje, ale jedna z předních hypotéz praví, že Hannyho Voorwerp je malá galaxie, která působí jako velká reflekční mlhovina, odrážející světlo jasného kvasaru, události ke které ve středu IC 2497 došlo asi před 100 000 lety. Na snímku nahoře je Hannyho Voorwerp nedávno zachycený 4.2 m dalekohledem Williama Hershela na Kanárských ostrovech Mattem Jarvisem, Kevinem Schawinskim a Williamem Keelem.

Štítky: Hanny's Voorwerp, Galaxy Zoo

C/2017 K2 PnaStarrs

Kométa je na snímku vľavo dole, vpravo hore je hviezda Cebalrai z Hadonosa.