Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. květen 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. květen 2007

Jasná spirální galaxie M81 z Hubbla

Uznání: NASA, ESA, and the Hubble Heritage Team (STScI/AURA)

Na tomto nádherném novém snímku nedaleké spirální galaxie M81 Hubblův kosmický dalekohled rozlišil jednotlivé hvězdy. Tento počin je podobný historickým snímkům Edwina Hubbla se 100 palcovým Hookerovým dalekohledem na Mt. Wilsonu v letech 1920, které rozlišily hvězdy v sousední galaxii M31. Edwin Hubble dokázal využít jednotlivých proměnných hvězd cefeid, aby dokázal, že M31 není nedaleký vír plynu, ale spíše celá galaxie jako je naše vlastní Mléčná dráha. Tento snímek nahoře ve viditelném světle, který pořídil Hubblův kosmický dalekohled, se využívá spolu se snímky pořizovanými v ultrafialovém světle z Galexu, v infračerveném ze Spitzera a v rentgenovém z observatoře Chandra ke studiu jak hvězdy v historii M81 vznikaly a zanikaly. Světlu to k nám z M81 trvá asi 12 miliónů let. M81 je vidět i triedrem v souhvězdí Velké medvědice (Ursa Major).

Štítky: Hubblův kosmický dalekohled, M81, Visible light