Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. květen 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. květen 2007

Jasná spirální galaxie M81 ultrafialově z Galexu

Uznání: NASA, JPL-Caltech, Galex Team, J. Huchra et al. (Harvard CfA)

Kde jsou v jedné z nejbližších velkých spirálních galaxií M81 horké hvězdy? K zodpovězení této otázky astronomové pořídili hloubkový snímek této zavinuté spirály z dalekohledu Galex na oběžné dráze kolem Země v ultrafialovém světle. Horké hvězdy emitují více ultrafialového světla než hvězdy chladnější a často se vyskytují v mladých otevřených hvězdokupách a energetických hvězdotvorných oblastech. Vznešená spirální galaxie M81 je o něco menší než naše Mléčná dráha a ve svých točitých spirálních ramenech na obrázku nahoře předvádí svoje mladé hvězdy. Mladé hvězdy, staré méně jak 100 miliónů let, jsou na snímku ve falešných barvách z Galexu modré a zdají se být dobře oddělené od starších žlutavých hvězd v galaktickém jádře. Nahoře je též vidět satelitní galaxie M81 zvaná Holmberg IX. Studium nečekané ultrafialové záře této malé nepravidelné galaxie může astronomům pomoci pochopit, jak se vyvinulo hodně satelitních galaxií naší vlastní galaxie Mléčná dráha. M81 je vidět i malým dalekohledem, má asi 70 000 světelných let a nachází se asi 12 miliónů světelných let daleko v souhvězdí Velké medvědice (Ursa Major).

Štítky: M81, Ultrafialový, GALEX