Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. květen 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. květen 2006

Otevřená hvězdokupa NGC 290: Hvězdná šperkovnice

Uznání: ESA & NASA; Acknowledgement: E. Olszewski (U. Arizona) HST

Šperky nezáří tak jasně, zato hvězdy ano. Hvězdy v otevřené hvězdokupě NGC 290 se na krásném pohledu plném jasu a barev třpytí jako drahé kameny ve šperkovnici. Fotogenickou kupu na snímku nahoře nedávno zachytil Hubblův kosmický dalekohled. Hvězdy v otevřených hvězdokupách jsou v porovnání s hvězdami v kulových hvězdokupách mladší, hvězdokupy obsahují méně hvězd a mají mnohem vyšší poměr modrých hvězd. NGC 290 se nachází ve vzdálenosti asi 200 000 světelných let v sousední galaxii Malé Magellanovo mračno (Small Cloud of Magellan - SMC). Tato otevřená hvězdokupa obsahuje stovky hvězd a měří asi 65 světelných let. NGC 290 i další otevřené hvězdokupy jsou dobrými laboratořemi pro studium vývoje hvězd o různé hmotnosti, jelikož všechny hvězdy v otevřených hvězdokupách se zrodily zhruba ve stejné době.

Štítky: Otevřená hvězdokupa, NGC 290, SMC Galaxy