Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  26. červen 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 26. červen 2008

M27 není kometa

Uznání a copyright: Nik Szymanek, w/Faulkes Telescope North

Astronom Charles Messier se narodil 26. června 1730 a v 18. století pátral ve Francii na obloze po kometách. Aby vyloučil nedorozumění a aby zlepšil své pátrání po kometách, tak tento objekt pečlivě zaznamenal pod číslem 27 na svém seznamu věcí, které jistě nejsou kometami. Astronomové 21. století by tento objekt sice klasifikovali jako planetární mlhovinu, ale planeta to není, i když se v malém dalekohledu může jevit kulatá jako planeta. Messier 27 (M27) je nyní výborným příkladem plynné mlhoviny, která vzniká, pokud slunci podobná hvězda spotřebuje ve svém jádře nukleární palivo. Mlhovina vzniká odvržením vnějších vrstev do vesmíru a viditelnou záři generují atomy excitované intenzivním ale neviditelným ultrafialovým světlem umírající hvězdy. Tento krásně symetrický mrak mezihvězdného plynu je znám po populárním názvem mlhovina Činka, má přes 2.5 světelného roku a je asi 1200 světelných let daleko v souhvězdí Lištičky (Vulpecula). Tento impozantní barevný kompozitní obraz zvýrazňuje jemné útvary v mlhovině. Byl pořízen robotizovaným dalekohledem na Havaji s využitím úzkopásmových filtrů citlivých na emisi atomů kyslíku (zobrazeny zeleně) a atomů vodíku. Emise vodíku je vidět jako červená (H-alfa) nebo slabší modravá barva (H-beta).

Štítky: Planetární mlhovina, M27, Mlhovina Činka