Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  31. červenec 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 31. červenec 2008

Galaxie na řetízku

Uznání a copyright: Acquisition - Martin Winder, Processing - Warren Keller

Galaxie NGC 5216 (vpravo nahoře) a NGC 5218 opravdu vypadají, jako by byly na řetízku. Tím řetízkem je ale samozřejmě kosmická stopa plynu, prachu a hvězd dlouhá asi 22 000 světelných let. Podle svého objevitele se jmenuje Keenanova soustava nebo také Arp 104 a tento vzájemně se ovlivňující pár galaxií je v souhvězdí Velké medvědice ve vzdálenosti asi 17 miliónů světelných let. Stopa trosek, která je spojuje spolu kometárním vzhledem protažení NGC 5218 a zkroucenými rameny NGC 5216 jsou důsledkem vzájemných gravitačních slapů, které galaxie při jejich vzájemném opakovaném přibližování rozrušují. Tato přiblížení, která galaxie protahují po miliardy let nakonec nejspíš vyústí do sloučení v jednu jedinou hvězdnou galaxii. Taková velkolepá slučování galaxií se nyní považují za normální součást vývoje galaxií včetně naší vlastní Mléčné dráhy.
Oprava: Na nedokončený překlad upozornil 25.8. Josef Pavlík

Štítky: Interacting galaxies, Ngc5216, Ngc5218, Keenan's system, Arp104

Kometa NEOWISE nad střechou sousedního domu. foceno skrz okno mého pokoje.