Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. září 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. září 2008

Sonda Rosetta proletěla kolem planetky Šteins

Uznání a copyright: Rosetta Team, ESA

Co je to za diamant na obloze? Při průletu vesmírem můžete někdy narazit na neobvyklý objekt. To se právě tento pátek přihodilo sondě ESA Rossetě při její cestě ke kometě Čurjumov-Gerasimenko v roce 2014. Sonda Rosetta prolétla kolem asteroidu 2867 Šteins z hlavního pásu, pořídila mnoho fotografií a některé z nich tvoří krátké video. Při prvním letmém pohledu Šteins vypadal jako pětikilometrový diamant, ale jak se Rosseta dostala blíž, tak se staly zřejmé krátery a rozsáhlejší útvary. Na sekvenci šesti snímků nahoře je na povrchu asteroidu pozoruhodný vertikální řetěz kráterů, který nejspíše způsobila řetězová srážka s proudem meteorů. Vesmírní vědci budou nyní studovat údaje o asteroidu Šteins, které sonda Rosetta pořídila, aby mohli lépe porozumět jeho složení, původu a proč asteroid odráží tak dobře světlo. Mezitím, co se budou pozemští vědci namáhat, tak bude Rosetta pokračovat v průletu naší sluneční soustavou, v listopadu 2009 opět proletí kolem Země, v červenci 2010 proletí kolem asteroidu 21 Lutetia a v listopadu 2014 na kometě Čurjumov-Gerasimenko konečně přistane.

Štítky: Rosetta, Asterois, Steins