Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. září 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. září 2008

M110: Satelit galaxie Andromeda

Uznání a copyright: Jean-Charles Cuillandre (CFHT) & Giovanni Anselmi (Coelum Astronomia), Hawaiian Starlight

Naše Mléčná dráha není osamocena. Je součástí uskupení asi 25 galaxií známého jako Místní skupina. Mezi její členy patří Velká galaxie v Andromedě (M31), M32, M33, Velký Magellanův oblak, Malý Magellanův oblak, Dwingeloo 1, několik malých nepravidelných galaxií a mnoho trpasličích eliptických a trpasličích sferoidálních galaxií. Vpravo dole je vidět jeden z eliptických trpaslíků: NGC 205. Podobně jako M32, NGC 205 doprovází velkou galaxii M31 a na fotografiích ji lze někdy vidět jižně od středu M31. Tento snímek ukazuje, že NGC 205 je na eliptickou galaxii neobvyklá, protože obsahuje přinejmenším dvě prachová mračna (na 9 a 2 hodině, ale je obtížné je vidět) a známky nedávné tvorby hvězd. Tato galaxie se někdy nazývá M110, ačkoliv nebyla součástí Messierova původního katalogu.

Štítky: Andromeda, NGC 205, M110