Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. říjen 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. říjen 2007

Malé Magellanovo mračno

Uznání a copyright: Stéphane Guisard

Portugalský mořeplavec Ferdinand Magellan měl se svou posádkou při své první cestě kolem světa spoustu času studovat jižní oblohu. Výsledkem je, že dvě podivuhodnosti na nebi, které mohou pozorovatelé na jižní polokouli vidět, se nazývají Magellanova mračna. O těchto kosmických mračnech se nyní ví, že to jsou nepravidelné trpasličí galaxie, družice naší větší spirální Galaxie Mléčná dráha. Malé Magellanovo mračno na snímku nahoře má asi 15 000 světelných let a obsahuje několik set miliónů hvězd. Při své vzdálenosti asi 210 000 světelných let v souhvězdí Tukana je čtvrtou nejbližší galaxií k Mléčné dráze, po trpasličích galaxiích ve Velkém psovi (Canis Major) a Střelci (Sagittarius) a ve Velkém Magellanovu mračnu. Na tomto nádherném pohledu jsou také dvě kulové hvězdokupy z popředí - NGC 362 (dole) a 47 Tucanae. Krásná 47 Tucanae je zhruba 13 000 světelných let daleko a zde je vidět nalevo od Malého Magellanova mračna.

Štítky: Galaxie, Smc, Small magellanic cloud