Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  30. září 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 30. září 2007

Pás Mléčné dráhy

Uznání a copyright: John P. Gleason, Celestial Images

Nejjasnější hvězdy v naší Galaxii, v Mléčné dráze sídlí v disku. Jelikož naše Slunce také sídlí v tomto disku, tak se nám tyto hvězdy jeví jako difuzní pás, který obepíná oblohu. Panoráma nahoře ze severního pásu disku Mléčné dráhy pokrývá 90 stupňů a je digitálně vytvořenou mozaikou z několika nezávislých expozic. Zarolujte doprava a uvidíte zbytek tohoto nádherného obrazu. Je vidět mnoho jasných hvězd, temných prachových pásů, červených emisních mlhovin, modrých reflekčních mlhovin a hvězdokup. Astronomové navíc předpokládají, že k veškeré této viditelné hmotě tam existuje dokonce ještě více temné hmoty, která vidět není.

Štítky: Mléčná dráha, Hvězdy, Galaktická rovina

3. vesmírný týden 2020

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 13. 1. do 19. 1. 2020. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer září jasná planeta Venuše, vidět lze i Neptun a Uran. Ráno je vidět Mars. Merkur a Saturn jsou úhlově blízko Slunci. Kometu C/2017 T2 můžeme opět pozorovat na večerní obloze. Na úspěchy raket Falcon 9 a CZ-3B by v tomto týdnu určitě chtělo navázat několik dalších. Uběhlo 15 let od přistání pouzdra Huygens na Titanu.

Snímek komety C/2017 T2 (PANSTARRS)

Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Nacházela se téměř v zenitu v souhvězdí Persea. Atmosférické podmínky byly podprůměrné.