Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. září 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. září 2008

Oblouk Anthe kolem Saturnu

Uznání: Cassini Imaging Team, SSI, JPL, ESA, NASA

Jak vznikl tento neobvyklý částečný prstenec kolem Saturnu? Tento oblouk byl objeven minulý rok a teprve před dvěma měsíci ho do zřetelných podrobností zachytila družice Saturnu sonda Cassini. Jelikož je tento oblouk na stejné dráze jako měsíček Anthe, tak nejpravděpodobnější hypotéza tvrdí, že vznikl a je doplňován meteorickými impakty na Anthe. Podobné oblouky byly už objeveny i dříve, včetně oblouku spojovaného se Saturnovým měsíčkem Methone, jedním z oblouků spojovaných se Saturnovým prstencem G a několika oblouků obíhajících kolem Neptunu. Měsíc Anthe na snímku nahoře měří jenom dva kilometry a je vidět jako jasný bod u vrcholu Anthe oblouku. Kosmická sonda zachytila oblouk Anthe při průletu ve vzdálenosti 1.5 miliónu kilometrů od tohoto malého měsíčku.
Oprava:Na chybějící háček u slova měsíček upozornil 10.9. Josef Pavlík.

Štítky: Saturn, Cassini, Anthe arc