Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. říjen 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. říjen 2008

Podivuhodná cesta

Uznání: Jesse Carpenter, Bill Moede, Peter Jenniskens (NASA Ames Research Center)

Autor vědeckofantastických románů 19. století Jules Verne napsal vizionářské dílo o Podivuhodných cestách včetně příběhů o letech do vesmíru a cesty Ze Země na Měsíc. Po něm byla nyní případně pojmenována Evropskou kosmickou agenturou nově vyvinutá kosmická loď ATV (Automated Transfer Vehicle) určená pro dopravu nákladů k Mezinárodní kosmické stanici (ISS), která se už dříve v tomto roce s ISS spojila. Když se loď ATV Jules Verne minulý měsíc odpojila a sestoupila z oběžné dráhy, tak její bezpečný řízený sestup nad Tichým oceánem sledovali astronomové, aby mohli udělat podrobné srovnání této skutečné události s počítačovými modely sestupu kosmické lodi a jejího rozpadu v atmosféře. Tento dramatický snímek fragmentace 13-ti tunové lodi je jedním políčkem videa s vysokým rozlišením zaznamenaného z létající laboratoře NASA DC-8. Toto pozorování bylo součástí společné kampaně ESA a NASA "Jules Verne Multi-Instrument Aircraft Campaign".

Štítky: Jules verne, Atv, Reentry