Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. listopad 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. listopad 2008

Nádherný paprskovitý kráter na Merkuru

Uznání: MESSENGER, NASA, JHU APL, CIW

Proč má Merkur tak mnoho paprskovitých kráterů? Nikdo neví. Kosmická sonda MESSENGER, která při svých průletech kolem nevnitřnější planety pořizuje bezprecedentní snímky poskytla dramatické důkazy, že Merkur má více paprskovitých kráterů než pozemský Měsíc. Na snímku nahoře je zvláště krásný paprskovitý kráter, který má zhruba 80 kilometrů a sonda MESSENGER ho zachytila při svém průletu minulý měsíc ze vzdálenosti asi 20 000 kilometrů. Takový výskyt paprsků je záhadou, protože kosmické zvětrávání akumulací prachu nebo slunečním větrem by měly být větší na Merkuru než na Měsíci. Mezi hypotetická řešení v současnosti patří optické vlastnosti prachu na Merkuru a to, že vysoká hmotnost Merkuru a blízkost ke Slunci způsobuje více prudší impakty, které pak typicky vynášejí více světlejšího materiálu. MESSENGER kolem Merkuru zase prolétne příští rok a potom v roce 2011 vstoupí na orbitu.

Štítky: Merkur, Messenger, Rayed craters