Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  04. listopad 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 04. listopad 2008

Galaxie s dvojitými prstenci Arp 147 z Hubbla

Uznání: M Livio et al. (STScI), ESA, NASA

Jak by mohla galaxie získat tvar prstence? A ještě podivnější: zrovna dvě galaxie. Okraj modré galaxie na snímku vpravo ukazuje nesmírně velkou prstencovitou strukturu o průměru asi 30 000 světelných let, která se skládá z nově vzniklých, extrémně jasných hmotných hvězd. Tato modrá galaxie je součástí vzájemně se ovlivňující soustavy galaxií známé jako Arp 147 a ukazuje prstenec, jelikož se nedávno srazila s tou červenou galaxií na snímku vlevo. Dokonce i ta červená galaxie má neobvyklý pás prstence, ačkoliv je vidět skoro zboku. Když se srazí galaxie, tak prochází jedna druhou a jejich jednotlivé hvězdy zřídkakdy přijdou do kontaktu. Mraky mezihvězdného plynu a prachu začnou kondenzovat a vyvolávají tak vlnu vznikání hvězd, která se pohybuje z místa dopadu jako vlny po povrchu rybníku. Snímek nahoře pořídila minulý týden širokoúhlá planetární kamera 2 Hubblova kosmického dalekohledu, aby demonstrovala svoje schopnosti po nedávných technických potížích.

Štítky: Hubble, Prstencová galaxie, Arp 147