Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  27. březen 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 27. březen 2009

Mlhovina Mořský racek

Uznání a copyright: Frank Barrett, Steve Davis

Tento barevný pohled na kousek oblohy kombinuje snímky ze dvou různých kamer: z digitální zrcadlovky a z astronomické CCD kamery. Obě kamery byly použity na stejném dalekohledu při oceánské Winter Star Party na Florida Keys a příhodně vytvořily tento portrét mlhoviny Mořský racek. Záběr pokrývá v rovině Mléčné dráhy v blízkosti hvězdy Sirius, alfa souhvězdí Velkého psa (Canis Major) asi 4x3 stupně. Tato rozsáhlá oblast pochopitelně zahrnuje i objekty s jiným katalogovým označením: za pozornost stojí NGC 2327 - kompaktní, prašná emisní oblast s vnořenou hmotnou hvězdou, která formuje hlavu ptáka (nad středem) a IC 2177 - která tvoří oblouk křídel mořského racka. Tomuto komplexu mračen kosmického plynu a prachu s jasnými mladými hvězdami dominuje červená záře atomárního vodíku a v odhadované vzdálenosti 3800 světelných let zabírá přes 250 světelných let.

Štítky: Gumova mlhovina, Hydrogen gas, Ic2177, Ngc2327, Emission region