Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. květen 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. květen 2009

Mimas: Malý měsíc s velkým kráterem

Uznání: Cassini Imaging Team, ISS, JPL, ESA, NASA

Cokoliv co Mimas zasáhlo, tak ho skoro rozbilo. To co zůstalo je jeden z největších impaktních kráterů na jednom z nejmenších Saturnových měsíčků. Kráter se jmenuje Herschel, a to podle objevitele Mimasu v roce 1789 siru Williamu Herschelovi, má asi 130 kilometrů a je vidět nahoře. Nízká hmotnost Mimasu vytváří povrchovou gravitaci, která je sice dosti silná, aby umožňovala vznik sférického tělesa, ale přitom je dost slabá, že umožňuje tak poměrně velké povrchové útvary. Mimas tvoří především vodní led s rozptýlenou horninou, takže se dá dost dobře popsat jako špinavá sněhová koule. Snímek nahoře pořídila při svém průletu v srpnu 2005 kosmická sonda Cassini, která je nyní na orbitě kolem Saturnu.

Štítky: Saturn, Mimas, Herschel Crater