Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. srpen 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. srpen 2009

T Tauri: Vzniká hvězda

Uznání a copyright: T. Rector (U. Alaska Anchorage), H. Schweiker, WIYN, NOAO, AURA, NSF

Jak vypadá hvězda při svém vzniku? Prototypovým příkladem je proměnná hvězda T Tauri, která je vidět jako jasná oranžová hvězda u středu snímku. Ta oranžová hvězda na tomto pozoruhodném teleskopickém pohledu je T Tauri, prototyp třídy proměnných hvězd typu T Tauri. Kolem T Tauri je prašné žluté kosmické mračno nazývané Hindova proměnná mlhovina (NGC 1555/1554). Hvězda i mlhovina se nacházejí na okraji molekulárního mračna, asi 400 světelných let daleko a u obou jsou pozorovány výrazné změny jasnosti, ale ne nezbytně ve stejnou dobu, což přidává celé oblasti na záhadnosti. Hvězdy T Tauri se obecně považují za mladé hvězdy, méně než několik miliónů let, a podobají se Slunci v raném stupni vzniku. Aby se celý obraz dále zkomplikoval, tak infračervená pozorování ukazují, že T Tauri samotná je součástí vícenásobné soustavy. Vzhledem k blízkým gravitačním průchodům jedné z těchto hvězd T Tauri možná nyní tuto soustavu opouští. Barevný snímek nahoře zachycuje oblast asi 4 světelných let.

Štítky: Star-formation, Hvězda, T tauri