Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  23. červen 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 23. červen 2009

Molekulární mračno Barnard 68

Uznání: FORS Team, 8.2-meter VLT Antu, ESO

Kam se poděly všechny hvězdy? To co se považovalo za díru v obloze astronomové nyní znají jako tmavý molekulární mrak. Vysoká koncentrace prachu a molekulárního plynu zde absorbuje prakticky všechno viditelné světlo vyzařované hvězdami pozadí. Přízračně tmavé okolí napomáhá vnitřku molekulárních mračen stát se nejchladnějšími a nejizolovanějšími místy ve vesmíru. Jednou z nejpozoruhodnějších z těchto tmavých absorpčních mlhovin je mračno v souhvězdí Hadonoše (Ophiuchus) známé jako Barnard 68, jenž je na snímku nahoře. To, že ve středu nejsou viditelné žádné hvězdy ukazuje, že Barnard 68 je poměrně blízko, jen ve vzdálenosti asi 500 světelných let a měří asi půl světelného roku. Není sice přesně známo, jak molekulární mračna jako je Barnard 68 vznikají, ale je známo, že mračna samotná jsou pravděpodobně místy vzniku nových hvězd. O mračnu Barnard 68 samotném se teprve nedávno zjistilo, že se nejspíše smršťuje za vzniku nových hvězdných soustav. Přes mračno je možné prohlédnout v infračerveném světle.

Štítky: Molekulární mračno, Absorpční mlhovina, Barnard 68

21. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 20. 5. do 26. 5. 2019. Měsíc po úplňku úbývá k poslední čtvrti. Mars je vidět večer, míjí hvězdokupu M35. V druhé polovině noci je nejlépe pozorovatelný Jupiter a nad ránem Saturn. Slunce ukazovalo skvrny i pěkné protuberance. Mise Starlink 1 společnosti SpaceX zatím čeká na start. Čína má za sebou další úspěšný start. Sonda LRO vyfotografovala na Měsíci místo dopadu sondy Beresheet. Očekáváme také indický a čínský start. Před 185 lety se narodil John Tebbutt, objevitel Velké komety 1861.