Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  05. srpen 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 05. srpen 2009

Betelgeuse rozlišena

Uznání: NaCo, VLT, ESO

Dosud nejostřejší snímek Betelgeuse ukazuje, jak se tato mamutí hvězda pomalu vypařuje. Betelgeuse (vyslovuje se jako "bítldžús"), též známá jako Alfa Orionis, je jedna z největších a nejjasnějších známých hvězd. Tato hvězda je dobře známá oranžová stálice snadno viditelná neozbrojeným okem v souhvězdí Orion. Nedávný snímek nahoře z dalekohledu Very Large Telescope v Chile rozlišuje nejenom Betelgeuse, ale i velké a předtím neznámé mračno plynu kolem. Toto mračno je čerstvou známkou toho, že tato hmotná hvězda ztrácí hmotu a blíží se ke konci svého života. K tomu řada předchozích pozorování ukazuje, že povrch Betelgeuse se v posledním desetiletí v průměru znatelně zmenšil. Pokud by červený veleobr, hvězda Betelgeuse vzdálená asi 640 světelných let byla ve středu Sluneční soustavy, tak by mračno plynu dosahovalo k dráze Jupiteru. Jelikož je o Betelgeuse známo, že nepravidelně mění svoji jasnost, tak budoucí pozorování pomohou určit, zda jsou i změny vzhledu nepravidelné. Betelgeuse je kandidátem na spektakulární výbuch supernovy téměř kdykoliv v příštích několika tisících letech.

Štítky: Supernova, Betelgeuse, Plume