Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  30. srpen 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 30. srpen 2009

Baktérie D. rad: Kandidáti na astronauty

Uznání: Michael Daly (Uniformed Services University of the Health Sciences), DOE

Tyto baktérie by mohly přežít na jiné planetě. Baktérie Deinococcus radiodurans (D. rad) v pozemských laboratořích přežívají extrémní úrovně radiace, extrémní teploty, dehydrataci i expozice vůči genotoxickým chemikáliím. Mají také úžasnou schopnost opravit svoji vlastní DNA, obvykle do 48 hodin. O tyto baktérie, které jsou známé jako extremofily, jako je například baktérie D. rad se zajímá NASA, částečně i proto, že by mohly být přizpůsobeny, aby pomohly lidským astronautům přežít na jiných světech. Nedávná mapa D. rad DNA by mohla biologům pomoci rozšířit jejich schopnosti přežití o možnosti vytvářet léky, čistou vodu a kyslík. Již byly upravovány genetickým inženýrstvím tak, aby pomohly vyčistit úniky toxické rtuti. Podobně jako nejstarší přežívající formy života, i D. rad byly objeveny jen náhodou v létech 1950, když vědci zjistili, že konzervační techniky potravin je nedokázaly snadno usmrtit. Deinococcus radiodurans na snímku nahoře klidně roste v misce.

Štítky: DNA, Bacteria, D. rad