Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. září 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. září 2009

NGC 3621: Daleko za Místní skupinou

Uznání a copyright: Robert Gendler

Daleko za místní skupinou galaxií ve vzdálenosti asi 22 miliónů světelných let leží NGC 3621. Nachází se v jižním souhvězdí vícehlavé Hydry a vinoucí se spirální ramena tohoto nádherného vesmírného ostrova jsou plná zářivých mladých hvězdokup a tmavých prachových pásů. Pro pozemské astronomy ale NGC 3621 není jenom další pěkná zepředu viděná spirální galaxie. Některé z jejích jasnějších hvězd byly použity jako standardní svíčky pro stanovení důležitých odhadů extragalaktických vzdáleností a měřítek ve Vesmíru. Tento nádherný snímek NGC 3621 sleduje volná spirální ramena až daleko od jasných centrálních oblastí galaxie, která má asi 100 000 světelných let. Paprsčité hvězdy v popředí jsou z naší Mléčné dráhy a v pozadí jsou rozesety i ještě vzdálenější galaxie.

Štítky: Distance scale, Spirální galaxie, Ngc3621