Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  26. říjen 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 26. říjen 2009

Galaktické Zoo katalogizuje vesmír

Uznání a copyright: SDSS, Galaxy Zoo; Composite: Richard Nowell & Hannah Hutchins

Také můžete dělat Zoo. Projekt Galaktické Zoo umožnil občanským vědcům - zvídavým lidem jako jste vy, vyzbrojeným pouze webovým prohlížečem, třídit vesmír. Dobrovolníci jsou po krátkém zaškolení požádáni, aby využili špičkový výkon svého mozku při zpracování obrazu na klasifikaci a měření vlastností galaxií v rozsáhlé Sloanově digitální přehlídce oblohy. Za svou krátkou dvouletou dobu existence tisíce nadšených dobrovolníků prohlédly milióny galaxií. S využitím údajů Galaktického Zoo se například podařilo objevit, že ve vesmíru není žádný přednostní směr otáčení, byl nalezen neobvyklý a neklasifikovaný objekt, který je nadále zkoumán a byla objevena celá třída malých galaxií zvaná Zelený hrách, kde dochází k mimořádně vysokému stupni vznikání hvězd. Galaktické Zoo kromě toho může stanovit precedens nového typu vědecké poptávky, kde web pomáhá shromažďovat, soustřeďovat a koordinovat lidskou a strojovou inteligenci. Na snímku nahoře je vidět skupina kypících slučujících se galaxií nalezenou Zoo dobrovolníky, která demonstruje různorodou podstatu mnoha interagujících galaxií ve vesmíru, zkrátka jako v Zoo.

Štítky: Galaxie, Galaxy Zoo, Citizen science