Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  27. říjen 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 27. říjen 2009

Střed Labutě

Uznání a copyright: Daniel Marquardt

Toto krásné zákoutí oblohy malované tahy kosmického štětce zářícího vodíku ukazuje rovinu naší Galaxie Mléčné dráhy a střed severního souhvězdí Labutě (Cygnus). Snímek pokrývá asi 6 stupňů a byl pořízen z výborného vzdáleného pozorovacího místa (ROSA) v jižní Francii. Jasný nadobr Gama Cygni ve středu snímku leží v popředí komplexu mračen plynu a prachu a přeplněných polí hvězd. Nalevo od Gama Cygni je mlhovina IC 1318 rozdělená dlouhým temným prachovým pásem na dvě zářivá křídla, takže její populární název Motýlek je pochopitelný. Kompaktnější jasná mlhovina vpravo dole je NGC 6888, mlhovina Srpek. Podle některých odhadů vzdálenosti je Gama Cygni asi 750 světelných let daleko, zatímco odhady pro IC 1318 a NGC 6888 se pohybují od 2000 do 5000 světelných let.

Štítky: H alpha, Cygnus, Ngc6888, Ic1318, Gamma cygni