Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. září 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. září 2009

NGC 6888: Srpková mlhovina

Uznání a copyright: Daniel López, IAC

NGC 6888, též známá jako Srpková mlhovina, je kosmická bublina, která měří asi 25 světelných let a je rozfouknutá větry z její centrální, jasné, hmotné hvězdy. Tento krásný portrét mlhoviny pochází z dalekohledu Isaaca Newtona observatoře Roque de los Muchachos na Kanárských ostrovech. Kombinuje kompozitní barevný snímek s úzkopásmovými daty, které izolují světlo z atomů vodíku a kyslíku ve větrem rozfouknuté mlhovině. Zdá se, že kyslíkové atomy, které vytvářejí modrozelené odstíny, obalují záhyby a vlákna. Centrální hvězda v NGC 6888 je klasifikována jako Wolf-Rayetova hvězda (WR 136). Tato hvězda odhazuje svoji vnější obálku silným hvězdným větrem a odvrhuje ekvivalent hmotnosti Slunce každých 10 000 let. Komplexní struktury mlhoviny jsou nejspíše výsledkem takového silného větru, který interaguje s materiálem vyvrženým v dřívějších fázích. Spalování paliva závratným tempem a blízkost konce hvězdného života by měly nakonec vyústit do exploze supernovy. NGC 6888 se nachází ve vzdálenosti asi 5000 světelných let v souhvězdí Labutě bohatém na mlhoviny.

Štítky: Wolf rayet star, Hvězdný vítr, Mlhovina Srpek, NGC 6888