Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. duben 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. duben 2008

Labuť bez hvězd

Uznání a copyright: Igor Chekalin

Vezměte citlivou kameru s dalekohledem a uvidíte, že nebe je plné vodíku. Například tento dvanáct stupňů široký pohled na severní část souhvězdí Labutě (Cygnus) ukazuje kosmická mračna vodíku v rovině naší galaxie Mléčné dráhy. Tato mozaika z teleskopických snímků byla pořízena přes H-alfa filtr, který propouští jenom viditelné červené světlo od zářících atomů vodíku. Další digitální zpracování odstranilo většinu toho, co zbylo po myriádách bodových hvězd v Mléčné dráze, i když jasný Deneb, alfa Cygnus a hlava Severního kříze zůstává ve středu nahoře. K rozpoznatelných jasným mlhovinám patří NGC 7000 (mlhovina Severní Amerika) a IC 5070 (mlhovina Pelikán) vlevo nahoře spolu s IC 1318 (Motýlí mlhovina) a NGC 6888 (mlhovina Srpek) vpravo dole, další lze vyhledat po celém širokém poli. Chcete hvězdy zpátky? Tak posuňte kurzor na obrázek.

Štítky: Mlhovina, Hvězdy, Vodík, H alpha, Cygnus, Northern cross, Mouse over