Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  16. září 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 16. září 2009

Zóna Tarantule

Uznání a copyright: John P. Gleason

Mlhovina Tarantule má průměr přes 1000 světelných let a je obří hvězdotvornou oblastí v sousední galaxii Velké Magellanovo mračno (LMC). Tento kosmický arachnid se nachází na tomto barevném teleskopickém snímku pořízeném s úzkopásmovými filtry nalevo od středu. Snímek pokrývá část LMC větší než 2000 světelných let. Intenzivní radiace, hvězdné větry a rázy od supernov z centrální kupy mladých hmotných hvězd katalogizované jako R136 uvnitř Tarantule (NGC 2070) dodávají energii záření mlhoviny a utvářejí pavučinovitá vlákna. Kolem Tarantule jsou další bouřlivé hvězdotvorné oblasti s kupami mladých hvězd, vlákny a bublinovými mračny. Toto bohaté pole má na obloze zhruba velikost úplňku a nachází se v jižním souhvězdí Mečouna (Dorado).

Štítky: Lmc, 30 Doradus, Tarantula nebula, Ngc2070