Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. září 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. září 2009

Ultrafialová Andromeda

Uznání: UV - NASA/Swift/Stefan Immler (GSFC) and Erin Grand (UMCP)
Optical - Bill Schoening, Vanessa Harvey/REU program/NOAO/AURA/NSF

Tento nádherný pohled je ultrafialový obraz Galaxie v Andromedě (M31) pořízený dalekohledem na palubě družice NASA Swift. Obraz je mozaikou 330 jednotlivých snímků, které pokrývají oblast širokou 200 000 světelných let. Zobrazuje asi 20 000 zdrojů, kterým dominují horké, mladé hvězdy a husté hvězdokupy, které silně vyzařují energetické ultrafialové světlo. Galaxie v Andromedě je samozřejmě nejbližší velkou spirální galaxií naší Mléčné dráhy vzdálenou asi 2,5 miliónu světelných let. Když na obraz položíte kurzor, tak můžete porovnat tento ultrafialový portrét se skvostným vzhledem tohoto vesmírného ostrova v optickém světle.

Štítky: M31, Andromeda, Ultrafialový, UV, Swift, Mouse over

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 23. 3. do 29. 3. 2020. Měsíc bude v novu. Večer je vidět jasná planeta Venuše. Ráno jsou poblíž sebe Mars, Jupiter a Saturn. Zájemci o komety si mohou dvě středně jasné prohlédnout relativně vysoko na obloze a jednu také večer nízko na západě. V neděli 29. března přecházíme na letní čas. Přes utlumení dění ve společnosti ještě probíhají nějaké starty raket a přípravy běží, s patřičnými karanténními opatřeními, i směrem ke startu Sojuzu k ISS. Před 360 lety se narodil Christiaan Huygens, objevitel měsíce Titan.

Konjunkce