Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. září 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. září 2009

Ultrafialová Andromeda

Uznání: UV - NASA/Swift/Stefan Immler (GSFC) and Erin Grand (UMCP)
Optical - Bill Schoening, Vanessa Harvey/REU program/NOAO/AURA/NSF

Tento nádherný pohled je ultrafialový obraz Galaxie v Andromedě (M31) pořízený dalekohledem na palubě družice NASA Swift. Obraz je mozaikou 330 jednotlivých snímků, které pokrývají oblast širokou 200 000 světelných let. Zobrazuje asi 20 000 zdrojů, kterým dominují horké, mladé hvězdy a husté hvězdokupy, které silně vyzařují energetické ultrafialové světlo. Galaxie v Andromedě je samozřejmě nejbližší velkou spirální galaxií naší Mléčné dráhy vzdálenou asi 2,5 miliónu světelných let. Když na obraz položíte kurzor, tak můžete porovnat tento ultrafialový portrét se skvostným vzhledem tohoto vesmírného ostrova v optickém světle.

Štítky: M31, Andromeda, Ultrafialový, UV, Swift, Mouse over

10. vesmírný týden 2024

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 4. 3. do 10. 3. 2024. Měsíc na ranní obloze ubývá k novu. Na večerní obloze je vidět Jupiter a Uran. Aktivita Slunce se mírně snížila. Pozorujeme zvířetníkové světlo a stále jasnější kometu 12P/Pons-Brooks. Očekáváme start rakety Falcon 9 s kosmickou lodí Crew Dragon k ISS s posádkou mise Crew-8. Před 45 lety proletěl Voyager 1 nejblíže Jupiteru. Před 460 lety se narodil David Fabricius, objevitel první proměnné hvězdy.

Kometa 62P/Tsuchinshan

Snímek komety 62P/Tsuchinshan. Rozměry obrázku jsou 38 x 31 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Proti originálu je 2x zmenšen. Vzdálenost od Země 0.548 au, od Slunce 1.510 au.