Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. březen 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. březen 2008

Napříč vesmírem

Uznání: NASA Swift Team, Stefan Immler (GSFC) et al.

Jak daleko můžete vidět? I ty nejslabší hvězdy, viditelné prostým okem jsou od nás vzdáleny pouze sta nebo tisíce světelných let, a jsou uvnitř v naší vlastní galaxii, v Mléčné dráze. Jestliže ovšem víte, kterým směrem se dívat, tak můžete také zahlédnout galaxii v Andromedě, bledý, mlhavý obláček, který je od nás asi 2.5 miliónu světelných let. Jestliže jste se však 19. března upřeně dívali směrem k severnímu souhvězdí Pastýř (Bootes) mohli jste i bez triedru nebo dalekohledu být svědky slabého krátkého záblesku světla z gama vzplanutí. Ukázalo se, že zdroj toho záblesku byl za polovinou vesmíru ve vzdálenosti asi 7.5 miliard světelných let. Nyní je významný tím, že je to skutečně nejjasnější kdykoli objevený objekt, a zároveň nejvzdálenější, který může být vidět prostým okem. Odhaduje se, že tento kosmický výbuch byl dva a půl miliónu krát jasnější než nejasnější známá supernova. Toto obří vzplanutí našla a jeho polohu zjistila družice Swift a tak umožnila rychlé změření vzdálenosti a následná pozorování velkými pozemskými dalekohledy. Slábnoucí dosvit gama vzplanutí označovaného jako GRB080319B ukazují tyto dva panely: levý ukazuje rentgenové podání, pravý ultrafialové.
Oprava:Původní překlad výrazně pozměněn na základě překladu od Ivana Růžičky