Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. leden 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. leden 2008

Vesmírný ostrov Andromeda

Uznání a copyright: Tony Hallas

Nevzdálenějším, pouhým okem viditelným útvarem je M31, Velká galaxie v Andromedě vzdálená asi dva a půl miliónu světelných let. Ale bez dalekohledu se i tato nesmírně velká spirální galaxie, která má přes 200 000 světelných let, jeví jako slabý mlhavý obláček v souhvězdí Andromedy. Naproti tomu tato teleskopická digitální mozaika zachytila jasné žluté jádro, temné vinoucí se prachové pásy, krásná spirální ramena a hvězdokupy. Zatímco nyní se dokonce i jen příležitostní pozorovatelé inspirují vědomostí, že existuje mnoho vzdálených galaxií jako je M31, tak astronomové o tomto fundamentálním konceptu vážně debatovali před ani ne 90 lety. Jsou tyto "spirální mlhoviny" jednoduše vnější součásti naší vlastní Galaxie Mléčná dráha, nebo jsou to "vesmírné ostrovy", vzdálené soustavy hvězd srovnatelné s Mléčnou dráhou samotnou? Toto byla ústřední otázka slané Shapley-Curtisovy debaty v roce 1921, kterou později rozhodlo pozorování M31 ve prospěch Andromedy jako vesmírného ostrova.
Oprava:Na chybu v překladu datování debaty upozornil Vlastimil Malý.

Štítky: M31, Spirální galaxie, Andromeda galaxy, Island universe