Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. únor 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. únor 2007

Vzdálené galaxie

Uznání: NASA, ESA, Hubble Heritage Team (STScI / AURA)
Acknowledgment: J. Blakeslee (Washington State University)

Tato krásná skupina galaxií je daleko, velmi daleko - asi 450 miliónů světelných let od planety Země a je katalogizovaná jako kupa galaxií Abell S0740. Zorné pole tohoto ostrého Hubblova pohledu zabírá pozoruhodnou směs tvarů a velikostí galaxií s jen několika hvězdami s difrakčními paprsky v popředí a dominuje mu velká centrální eliptická galaxie kupy (ESO 325-G004). Obří eliptická galaxie má přes 100 000 světelných let, obsahuje asi 100 miliard hvězd a co do velikosti je srovnatelná s naší vlastní spirálou Mléčné dráhy. Hubblova data vykazují bohatství podrobností i o těchto tak vzdálených galaxiích, včetně vznešených ramen a prachových pásů, hvězdokup, prstencových struktur a oblouků formovaných gravitačními čočkami.

Štítky: Galaxie, Kupa galaxií, Elliptical galaxy, Abell s0740

37. vesmírný týden 2021

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 13. 9. do 19. 9. 2021. Měsíc dorůstá od první čtvrti k úplňku a projde kolem Jupiteru se Saturnem. Večer je vidět také Venuše. Aktivita Slunce je nízká, ale mohli jsme konečně vidět řadu skvrn. Očekáváme velmi zajímavou soukromou misi Crew Dragonu s názvem Inspiration4. Rušno je i v okolí ISS, kde po ruské vycházce probíhá japonsko-francouzská. V týdnu mají odstartovat další várky družic pro satelitní internet – 36 OneWebů a 51 Starlinků. Po dvou startech čínských raket v minulém týdnu tu máme další i v tom následujícím. Před 70 lety zemřel významný český astronom František Nušl.

Metla čarodejnice

Ďalšia časť hmloviny Riasy.