Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. říjen 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. říjen 2009

JKCS041: Dosud nejvzdálenější Kupa galaxií

Uznání: X-ray: NASA, CXC, INAF, S. Andreon et al.; Optical: DSS, ESO/VLT

Co kdybychom se vrátili k počátkům vesmíru? Můžeme, jelikož přeletět Vesmír světlu trvá stáří Vesmíru. Nahlédnutí ke vzdáleným objektům tedy vypovídá o tom, jak Vesmír vypadal a to dokonce skoro na začátku. Dalekohledy jsou tudíž časovými portály a pozorování vzdálených kup lze například využít k výzkumu kdy a jak tyto obří galaktické konglomeráty vznikly. Dosavadní rekordrudý posuv kupy galaxií byl asi 1,5, což odpovídá vzdálenosti asi 9 miliard světelných let. Nedávno byla identifikována ještě vzdálenější kupa a to s využitím rentgenových snímků z družicové rentgenové observatoře Chandra. Nahoře je vidět JKCS041 s rudým posuvem 1.9, což je o ještě jednu miliardu více než u předchozího rekordmana. Horký rentgenový plyn, který potvrdil zjevné seskupení galaxií jako opravdovou kupu galaxií, je vidět nahoře v difuzní modré, superponovaný na optický snímek s mnoha hvězdami v popředí. JKCS041 je dnes vidět tak, jak vypadala ve čtvrtině stáří Vesmíru.

Štítky: Rentgenové paprsky, Kupa galaxií, JKCS041

Kometa C/2020 R4 (ATLAS)

Snímek komety C/2020 R4 (ATLAS). Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Kometa se na obloze pohybovala souhvězdím Lva. Vzdálenost od Země 0.915 au, od Slunce 1.574 au. Rychlost pohybu po obloze 2.78 arcsec/min, jasnost podle efemeridy 15.3 mag.