Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. říjen 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. říjen 2000

Doposud nejvzdálenější změřená exploze

Uznání: H. Pedersen (U. Copenhagen) et al., FORS1, VLT Antu, ESO

Stalo se to tak daleko, že běžná lidská měřítka vzdáleností jsou neadekvátní. Navíc astronomové ani neřekli, že vědí, co se stalo. Je známo, že 31.ledna 2000 sondy ve sluneční soustavě zaznamenaly úžasnou explozi gama záření, jež se objevila z předtím nezajímavého směru. Brzy poté začal jeden z největších optických dalekohledů na Zemi VLT v Chile pátrat ve směru gama vzplanutí. VLT nejen že zaznamenal optický protějšek jež je nahoře, ale byl také schopen odhadnout kosmologický rudý posuv s udivující hodnotou 4.5, což GRB000131 umístilo hluboko do vesmíru, dále než jakoukoliv dosud zaznamenanou explozi. Tato obrovská vzdálenost naznačuje, že GRB000131 se nachází tam, kde je vznikaly galaxie jako je Mléčná dráha a tím se gama vzplanutí kvalifikují na unikátní sondy této starodávné epochy. Tento výsledek je dobrou zvěstí pro nedávno vypuštěnou družici HETE-2, jež dokáže zaznamenat a pomůže umístit více explozí v této vzdálenosti a tajuplném časovém období našeho vesmíru.

Štítky: Gama vzplanutí, Kosmologie