Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. červen 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. červen 2009

Mléčná cesta

Uznání a copyright: Larry Landolfi

Tento lákavý fantazijní pohled vytvořil v Mezinárodním roku astronomie fotograf Larry Landolfi inspirován pozemskou noční oblohou. Jeho kompositní obraz vnuká myšlenku, že svítivá Mléčná dráha je nebeským prodloužením polní cesty. Název naší galaxie Mléčná dráha (latinsky Via Lactea), se vztahuje k jejímu vzhledu jako mléčnému pásu nebo cestě na obloze. Samotné slovo galaxie je odvozeno od řeckého slova pro mléko. Tento nebeský pás je vidět za bezměsíčních nocí z míst s tmavou oblohou, i když není tak jasný nebo barevný, jako na tomto obrázku a září kolektivním světlem myriád hvězd v rovině naší galaxie, které jsou příliš slabé než aby se daly jednotlivě rozlišit. Difuzní světlo hvězd protíná temný pruh mračen galaktického prachu. Před čtyřmi sty lety Galileo zamířil na Mléčnou dráhu svůj dalekohled a oznámil, že je to "... souhrn nesčíslných hvězd ...".

Štítky: Mléčná dráha, Galaxie, Galileo, Galaktická rovina, Starlight, IYA2009

Kometa 68P/Klemola

Snímek komety 68P/Klemola. Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Nacházela se v souhvězdí Hadonoše.