Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. červen 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. červen 2009

Hvězdy v centru Galaxie

Uznání: Susan Stolovy (SSC/Caltech) et al., JPL-Caltech, NASA

Centrum naší Mléčné dráhy se před slídivým zrakem optických dalekohledů skrývá za mračny prachu a plynu. Ale na tomto ohromujícím pohledu infračervené kamery Spitzerova kosmického dalekohledu pronikají většinou prachu a odhalují hvězdami přeplněné oblasti galaktického centra. Podrobná mozaika z mnoha malých záběrů ve falešných barvách ukazuje starší chladné hvězdy v modravých odstínech. Červeně zářící prachová mračna se váží s mladými horkými hvězdami v porodnicích hvězd. Teprve nedávno bylo zjištěno, že i v samotném středu Mléčné dráhy se mohou rodit nové hvězdy. Galaktický střed leží asi 26 000 světelných let daleko v souhvězdí Střelce (Sagittarius). V této vzdálenosti zabírá tento obrázek asi 900 světelných let.

Štítky: Galaktický střed, Infračervený, Spitzer space telescope