Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  12. červen 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 12. červen 2009

SNR 0104: Neobvyklý podezřelý

Uznání: X-ray: NASA / CXC / Penn State / S.Park & J.Lee; Infrared: NASA / JPL-Caltech

SNR 0104 je zbytek po supernově neobvyklého tvaru. Nachází se 190 000 světelných let daleko v naší sousední galaxii Malé Magellanovo mračno. U SNR 0104 je podezření, že se jedná o expandující mračno trosek po supernově typu 1a, katastrofické termonukleární explozi bílého trpaslíka. Podobně jako supernovy typu 1a v naší Galaxii vykazuje velké množství železa. Ovšem na rozdíl od jiných zbytků po supernovách typu 1a, včetně dobře prostudovaných zbytků supernov Tychonovy, Keplerovy a SN 1006, není zbytek SNR 0104 v žádném případě sférický. Tvar tohoto zbytku naznačuje, že výbuch supernovy byl velmi asymetrický a vytvářel výtrysky. Tento kompozitní snímek kombinuje data z rentgenové observatoře Chandra prezentovaná fialovou barvou s infračervenými daty ze Spitzerova kosmického teleskopu, které pokrývají širší oblast a jsou mapovány do červené a zelené barvy. Znamená to, že k výbuchu supernovy došlo ve složitém a hustém prostředí hvězdotvorné oblasti. Alternativní vysvětlení je, že rozpínající se mračno trosek zametá chuchvalce mezihvězdného materiálu a přispívá k podivnému tvaru SNR 0104. Tento širokoúhlý pohled na více vlnových délkách zabírá v odhadované vzdálenosti SNR 0104 asi 1800 světelných let.

Štítky: Supernova, Infračervený, Bílý trpaslík, Zbytek supernovy, Rentgenový, Smc, Type 1a, Snr0104-72.3