Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. srpen 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. srpen 2008

Generace hvězd ve W5

Uznání: Lori Allen, Xavier Koenig (Harvard-Smithsonian CfA) et al., JPL-Caltech, NASA

Obří hvězdotvorná oblast W5 má přes 200 světelných let a je asi 6500 světelných let daleko v souhvězdí Kasiopea (Cassiopeia). Opracovaná mračna chladného plynu a prachu W5 utvářejí na impozantní mozaice infračervených snímků ze Spitzerova kosmického dalekohledu fantastické tvary. Oblast vpravo obsahuje útvary už dříve nazvané Hory stvoření. Nové důkazy ukazují na to, že následné generace hvězd vznikaly v oblasti W5 v rozšiřujícím se vzoru vyvolávém vznikem hvězd. Starší, dřívější generace hvězd se kupí ve středu ohromných dutin, zatímco novější jsou na jejich okrajích. Hvězdné větry a radiace ze starších, centrálních hvězd nejspíše odsunuly a stlačily okolní mezihvězdný materiál a spustily tak kolaps, po kterém začala vznikat mladší, novější generace hvězd. Na tomto snímku ve falešných barvách je zahřátý prach v dutinách červený, zatímco nejmladší hvězdy vznikají v bělavých oblastech. Oblast W5 je též známa jako IC 1848 a spolu s IC 1805 je součástí komplexní oblasti populárně zvané mlhovina Srdce a duše.

Štítky: Star-formation, Infračervený, W5