Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. prosinec 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. prosinec 2007

Hory stvoření

Uznání: Lori Allen (Harvard-Smithsonian CfA) et al., JPL-Caltech, NASA

Tato fantastická část oblohy se nachází u východního okraje obrovské hvězdné porodnice W5, která je asi 7000 světelných let daleko v souhvězdí Cassiopeia. Na infračerveném pohledu ze Spitzerova kosmického dalekohledu jsou vidět mezihvězdná mračna studeného plynu a prachu opracovaná větry a zářením z horké hmotné hvězdy už mimo obrázek (těsně vpravo nahoře). Pronikavý Spitrezův pohled odhaluje nově zrozené hvězdy, stále ještě zabalené do kosmických mračen, jejichž zrození vyvolala také tato hmotná hvězda. Tato mezihvězdná mračna, přiléhavě zvaná "Hory stvoření", jsou asi 10 krát větší než analogické Sloupy stvoření v M16, které v roce 1995 proslavil pohled z Hubblova kosmického dalekohledu. W5 má též název IC 1848 a spolu s IC 1805 je součástí komplexní oblasti s populárním názvem Mlhovina srdce a duše. Spitzerův snímek zabírá ve vzdálenosti W5 asi 70 světelných let.

Štítky: Star-formation, Prach, Mezihvězdné prostředí, Infračervený, W5