Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. srpen 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. srpen 2008

Fermiho první světlo

Uznání: NASA, DOE, International LAT Team

Velkoplošný kosmický gama dalekohled GLAST určený k výzkumu vesmíru na vysokých energiích vypuštěný 11. června byl oficiálně přejmenován na Fermiho kosmický gama dalekohled na počest laureáta Nobelovy ceny Enrica Fermiho (1901-1954), pionýra fyziky vysokých energií. Po období zkoušek nyní dva Fermiho přístroje, GBM (Gamma-ray Burst Monitor) a LAT (Large Area Telescope), pravidelně odesílají údaje. Tento obrázek ve falešných barvách ukazuje první Fermiho mapu oblohy v gama paprscích z přístroje LAT, pohled na celou oblohu míří ke středu naší Mléčné dráhy přičemž galaktická rovina se promítá uprostřed. A co na gama obloze září? Podél galaktické roviny energetické kosmické paprsky kolidují s plynem a prachem a vytvářejí tak difuzní gama zář. Po umístění kurzoru na mapu lze identifikovat silnou emisi z rotujících neutronových hvězd neboli z pulzarů a ze vzdálených aktivních galaxií známých jako blazary. Tento pozoruhodný výsledek je kombinací pozorování za pouhé čtyři dny, což odpovídá ročnímu pozorování gama observatoře Compton z devadesátých let a je tak předehrou budoucích objevů. Schopnost sledovat gama vzplanutí a velice zlepšená citlivost umožňuje observatoři Fermi pohlédnout do vesmíru vysokých energií hlouběji.

Štítky: Gamma ray, GLAST, Allsky, Fermi, Mouse over