Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  12. leden 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 12. leden 2002

Obloha v gama záření

Uznání: EGRET Team, Compton Observatory, NASA

Co kdybyste mohli vidět gama paprsky? Pokud byste je mohli vidět, tak byste uviděli oblohu vyplněnou třpytivou vysokoenergetickou září z nejexotičtějších a nejtajemnějších objektů ve Vesmíru. Oběžná observatoř NASA Compton vytvořila v ranných létech 1990 tento první pohled celé oblohy v gama záření, s fotony o více jak 40 miliónovém násobku energie viditelného světla. Vodorovně tímto snímkem ve falešných barvách probíhá difuzní gama záře z roviny naší Galaxie Mléčná dráha. Nejjasnějšími místy v naší galaktické rovině (napravo od středu) jsou pulsary, rotující magnetizované neutronové hvězdy vzniklé v mohutné zatěžkávací zkoušce hvězdné exploze. Nad a pod rovinou jsou kvazary, o nichž se předpokládá, že jsou poháněny hmotnými černými děrami a tvoří gama majáky na okrajích vesmíru. Podstata mnoha slabších zdrojů zůstává neznámá.

Štítky: Kvazary, Gamma ray, Pulzary, Allsky