Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. červenec 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. červenec 2000

GLAST Gamma Ray Sky Simulation

Uznání: S. Digel (USRA/ LHEA/ GSFC), NASA

Co září na gama obloze? Tento simulovaný snímek modeluje intenzity záření gama s více jak 40 miliónů krát větší energií než viditelné světlo a ukazuje, jak by mohla vypadat obloha pro gama dalekohled GLAST (Gamma-ray Large Area Space Telescope) po jeho prvním roce na oběžné dráze. Na tomto dramatickém poli 80x80 stupňů, jež míří přímo ven od centra Galaxie se vůbec nevyskytují důvěrně známé stálice. Místo toho jsou dvěma nejjasnějšími zdroji gama záření Geminga a pulzar v Krabí mlhovině - bizardní, rotující hvězdná tělesa známá jako neutronové hvězdy. Tyto a další jasné gama objekty v poli jsou monstrózní aktivní galaxie a stále ještě neznámé zdroje, jež byly detekovány gama dalekohledem EGRET (Energetic Gamma-Ray Experiment Telescope) na orbitální gama observatoři Compton. Ovšem většina simulovaných zdrojů je nových - extrapolují současné představy a očekávané objevy jež budou výsledkem zlepšeného gama vidění dalekohledu GLAST. Středový široký pás slabé emise gama záření vzniká díky vysoké energii kosmických paprsků, jež kolidují s mezihvězdným plynem ve vnějších spirálních ramenech Mléčné dráhy, zatímco pod ním je difuzní energetické záření z výrazných molekulárních mračen v Jednorožci, Orionu, Vozkovi a Býkovi. GLAST je ve vývoji NASA, amerických a dalších mezinárodních partnerů a plánuje se ke startu v roce 2005 se záměrem zkoumat extrémní prostředí ve vzdáleném vesmíru.

Štítky: Gamma ray, GLAST, Pulzary, Aktivní galaxie