Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  27. srpen 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 27. srpen 2008

IC 5146: Mlhovina Kukla

Uznání a copyright: Ken Crawford (Rancho Del Sol Observatory)

Uvnitř mlhoviny Kukla je nově se rozvíjející hvězdokupa. Tato krásná mlhovina katalogizovaná jako IC 5146 je široká téměř 15 světelných let a nachází se asi 4000 světelných let daleko v severním souhvězdí Labutě (Cygnus). Podobně jako jiné hvězdotvorné oblasti vyniká červenou barvou ze zářícího vodíku excitovaného mladými, horkými hvězdami a modrou z hvězdného světla odráženého prachem na okraji jinak neviditelného molekulárního mračna. Jasná hvězda ve středu mlhoviny je nejspíš stará jen několik set tisíc let, pohání záři mlhoviny a vyčišťuje dutinu ve hvězdotvorném plynu a prachu molekulárního mraku. Tento barevný pohled na mlhovinu Kukla stopují uvnitř i kolem hvězdné kolébky pozoruhodně jemné útvary.

Štítky: Star-formation, Molekulární mračno, Cocoon Nebula, Ic5146

Snímek komety 38P/Stephan-Oterma

Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Kometa o efemeridové jasnosti 9.2 magnitudy se nacházela v souhvězdí Blíženců. Po obloze se pohybovala rychlostí 1.39 obloukové vteřiny za minutu ve vzdálenosti 0.837 au od Země a 1.591 au od Slunce.