Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  27. srpen 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 27. srpen 2008

IC 5146: Mlhovina Kukla

Uznání a copyright: Ken Crawford (Rancho Del Sol Observatory)

Uvnitř mlhoviny Kukla je nově se rozvíjející hvězdokupa. Tato krásná mlhovina katalogizovaná jako IC 5146 je široká téměř 15 světelných let a nachází se asi 4000 světelných let daleko v severním souhvězdí Labutě (Cygnus). Podobně jako jiné hvězdotvorné oblasti vyniká červenou barvou ze zářícího vodíku excitovaného mladými, horkými hvězdami a modrou z hvězdného světla odráženého prachem na okraji jinak neviditelného molekulárního mračna. Jasná hvězda ve středu mlhoviny je nejspíš stará jen několik set tisíc let, pohání záři mlhoviny a vyčišťuje dutinu ve hvězdotvorném plynu a prachu molekulárního mraku. Tento barevný pohled na mlhovinu Kukla stopují uvnitř i kolem hvězdné kolébky pozoruhodně jemné útvary.

Štítky: Star-formation, Molekulární mračno, Cocoon Nebula, Ic5146

20. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 13. 5. do 19. 5. 2019. Měsíc spěje od první čtvrti k úplňku. Večer je vidět Mars, který se blíží k hvězdokupě M35. V druhé polovině noci je nejlépe pozorovatelný Jupiter a nad ránem Saturn. Slunce se překonává, když na povrchu jsou dokonce dvě velké skvrny. Nákladní loď Dragon zakotvila u ISS. Blue Origin prezentovala, jak by se chtěla dostat na povrch Měsíce pomocí přistávací platformy Blue Moon. V týdnu je v plánu statický zážeh rakety Falcon 9 a zřejmě i start s družicemi sítě Starlink. Před 50 lety startovala mise Apolla 10 a sondy Veněra 5 a 6 zkoumaly atmosféru Venuše.

Nov Mesiaca  a konjunkcia s Marsom plus El- Nath Beta Taur

Pekný západ Mesiaca sa dial tak rýchlo že som nestihal. Kazil sa mi teleobjektív a tak som robil iba s menším ohniskom. Som rád , že to i tak pekne vyšlo. Až neskôr cez Stellarium som zistil že je tam Mars a El-Nath, Beta Taur, ktoré sa rozsvietili ako prvé. Potom už prišli mraky a bolo po veľkolepom - pre mňa -divadle.