Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  21. červenec 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 21. červenec 2008

Spirální galaxie Arp 271 ve srážce

Uznání a copyright: Gemini Observatory, GMOS-South, NSF

Co se stane s těmito galaxiemi? Spirální galaxie NGC 5426 a NGC 5427 procházejí nebezpečně blízko jedna k druhé, ale nejspíše tuto srážku přežijí. Při srážkách galaxií často větší galaxie pozře galaxii menší. Ovšem v tomto případě jsou obě galaxie dosti podobné, každá má rozvinuté spirály s rozsáhlými rameny a kompaktním jádrem. Jak budou galaxie v příštích desítkách miliónech let postupovat, tak jejich jednotlivé hvězdy se nejspíš srážet nebudou, zato budou vznikat nové hvězdy v nahuštěném plynu vyvolaném gravitačními slapy. Blízká prohlídka snímku nahoře z 8 m dalekohledu Gemini-Jih v Chile ukazuje most materiálu, které momentálně oba obry spojuje. Vzájemně se ovlivňující pár je znám pod společným názvem Arp 271, má asi 130 000 světelných let a nachází se asi 90 miliónů světelných let daleko v souhvězdí Panny (Virgo). Je docela možné, že i Mléčná dráha asi za 5 miliard let projde podobnou srážkou se sousední galaxií Andromeda.

Štítky: Galaxie ve srážce, Arp 271, NGC 5426