Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. únor 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. únor 2008

NGC 4676: Když se srazí myši

Uznání: ACS Science & Engineering Team, Hubble Space Telescope, NASA

Tyto dvě mohutné galaxie roztahují jedna druhou. Jsou známé jako "Myši", protože mají tak dlouhé ocasy a každá z těchto spirálních galaxií už asi prošla kolem té druhé. Budou se nejspíše srážet zase a zase, až nakonec splynou. Jejich dlouhé ocasy vznikly relativním rozdílem mezi gravitační přítažlivostí mezi blízkými a vzdálenými částmi každé galaxie. Jelikož jsou vzdálenosti tak velké, tak taková kosmická interakce je pomalá a trvá stovky miliónů let. NGC 4676 leží asi 300 miliónů světelných let daleko v souhvězdí Vlasy Bereniky (Coma Berenices) a obě jsou nejspíše členy Kupy galaxií ve Vlasech Bereniky. Snímek nahoře pořídil Hubblův kosmický dalekohled kamerou ACS (Advanced Camera for Surveys), která je citlivější a zobrazuje větší pole, než předchozí Hubblovy kamery. Zvýšenou citlivostí kamery byly také zachyceny galaxie ve velké dálce rozeseté po celém poli.

Štítky: NGC 4676, The Mice, Galaxy collision