Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  20. červenec 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 20. červenec 2008

Srpek měsíce Rhea zakrývá srpek Saturnu

Uznání: Cassini Imaging Team, SSI, JPL, ESA, NASA

Tento neúplný pohled na majestátní okolí obří planety Saturn podtrhují měkké odstíny, částečné osvětlení těles a tenké stopy prstenců. Kosmická sonda Cassini, která je nyní družicí Saturnu se před několika lety ohlédla téměř přímo ke Slunci a ve fázi srpku zachytila v barvách Saturn a jeho měsíc Rhea. Jakkoliv impozantní snímek nahoře je pouze jediným políčkem z nedávno zveřejněného tichého filmu o 60 políčcích, kde je vidět, jak před svým mateřským světem proplouvá Rhea. Jelikož se sonda Cassini nacházela téměř v rovině Saturnových prstenců, tak normálně tak impozantní prstence jsou vidět jen jako tenká čára přes střed. I když sonda Cassini svou primární misi ukončila, tak její minulé úspěchy a příznivá poloha přiměly NASA k dvouleté misi Equinox, při které bude pokračovat výzkum nejen záhadných měsíců Titan a Enceladus, ale i Saturnu samotného, jelikož velkolepé prstence budou v srpnu 2009 skloněny ke Slunci.

Štítky: Saturn, Prstence, Rhea

3. vesmírný týden 2020

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 13. 1. do 19. 1. 2020. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer září jasná planeta Venuše, vidět lze i Neptun a Uran. Ráno je vidět Mars. Merkur a Saturn jsou úhlově blízko Slunci. Kometu C/2017 T2 můžeme opět pozorovat na večerní obloze. Na úspěchy raket Falcon 9 a CZ-3B by v tomto týdnu určitě chtělo navázat několik dalších. Uběhlo 15 let od přistání pouzdra Huygens na Titanu.

Snímek komety C/2017 T2 (PANSTARRS)

Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Nacházela se téměř v zenitu v souhvězdí Persea. Atmosférické podmínky byly podprůměrné.