Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. červenec 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. červenec 2008

M16 a Orlí mlhovina

Uznání a copyright: Johannes Schedler (Panther Observatory)

Mladou hvězdokupu M16 obklopují zárodečné mraky kosmického prachu a zářícího plynu známé jako Orlí mlhovina. Na tomto krásném podrobném snímku této oblasti jsou fantastické tvary, které učinily slavnými podrobné dobře známé snímky tohoto hvězdotvorného komplexu z Hubblova kosmického dalekohledu. Poblíž středu stoupají husté prachové sloupy popisované jako sloní choboty nebo Pilíře stvoření, jejich délka se měří na světelné roky, ale gravitačně se smršťují za vzniku hvězd. Energetické záření z hvězdokupy eroduje materiál poblíž špiček, až nakonec odhalí zanořené nové hvězdy. Z levého horního okraje mlhoviny se rozpíná další prachový hvězdotvorný sloup známý jako Skřítek Orlí mlhoviny. M16 a a Orlí mlhovina se nacházejí asi 7000 světelných let daleko a jsou snadným cílem pro triedry nebo pro malé dalekohledy v této na mlhoviny bohaté části oblohy v rozděleném souhvězdí Ocas hada (Serpens Cauda).

Štítky: Star-formation, M16, Orlí mlhovina, Fairy, Pillars of creation