Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  31. říjen 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 31. říjen 2009

VdB 152: Reflekční mlhovina v Kefeu

Uznání a copyright: Stephen Leshin

Tajúplná reflekční mlhovina VdB 152 je popisována jako "prachová záclona" nebo "duchovitý přízrak" a je opravdu velice slabá. Tento kosmický fantóm je dnešní Halloween noc od vaší čtvrti ve vzdálenosti skoro 1400 světelných let. Je též katalogizovaná jako Ced 201 a leží v severní Mléčné dráze v královském souhvězdí Kefeus. Kapsy mezihvězdného prachu na okraji velkého molekulárního mračna blokují světlo hvězd pozadí nebo rozptylují světlo hvězdy ponořené v mlhovině, což jí dodává charakteristickou modrou barvu. Ultrafialové světlo této hvězdy se také považuje za příčinu slabé načervenalé luminiscence molekulárního prachu. I když v molekulárních mracích hvězdy vznikají, tak se zdá, že tato hvězda se zde ocitla jen náhodou jak vyplývá z měření prostorové rychlosti, která je výrazně jiná od rychlosti mračna. Tento hloubkový teleskopický snímek zabírá asi 7 světelných let.

Štítky: Prach, Molekulární mračno, Reflekční mlhovina, Luminescence, Vdb152, Ced201

21. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 20. 5. do 26. 5. 2019. Měsíc po úplňku úbývá k poslední čtvrti. Mars je vidět večer, míjí hvězdokupu M35. V druhé polovině noci je nejlépe pozorovatelný Jupiter a nad ránem Saturn. Slunce ukazovalo skvrny i pěkné protuberance. Mise Starlink 1 společnosti SpaceX zatím čeká na start. Čína má za sebou další úspěšný start. Sonda LRO vyfotografovala na Měsíci místo dopadu sondy Beresheet. Očekáváme také indický a čínský start. Před 185 lety se narodil John Tebbutt, objevitel Velké komety 1861.

Nov Mesiaca  a konjunkcia s Marsom plus El- Nath Beta Taur

Pekný západ Mesiaca sa dial tak rýchlo že som nestihal. Kazil sa mi teleobjektív a tak som robil iba s menším ohniskom. Som rád , že to i tak pekne vyšlo. Až neskôr cez Stellarium som zistil že je tam Mars a El-Nath, Beta Taur, ktoré sa rozsvietili ako prvé. Potom už prišli mraky a bolo po veľkolepom - pre mňa -divadle.