Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  31. říjen 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 31. říjen 2009

VdB 152: Reflekční mlhovina v Kefeu

Uznání a copyright: Stephen Leshin

Tajúplná reflekční mlhovina VdB 152 je popisována jako "prachová záclona" nebo "duchovitý přízrak" a je opravdu velice slabá. Tento kosmický fantóm je dnešní Halloween noc od vaší čtvrti ve vzdálenosti skoro 1400 světelných let. Je též katalogizovaná jako Ced 201 a leží v severní Mléčné dráze v královském souhvězdí Kefeus. Kapsy mezihvězdného prachu na okraji velkého molekulárního mračna blokují světlo hvězd pozadí nebo rozptylují světlo hvězdy ponořené v mlhovině, což jí dodává charakteristickou modrou barvu. Ultrafialové světlo této hvězdy se také považuje za příčinu slabé načervenalé luminiscence molekulárního prachu. I když v molekulárních mracích hvězdy vznikají, tak se zdá, že tato hvězda se zde ocitla jen náhodou jak vyplývá z měření prostorové rychlosti, která je výrazně jiná od rychlosti mračna. Tento hloubkový teleskopický snímek zabírá asi 7 světelných let.

Štítky: Prach, Molekulární mračno, Reflekční mlhovina, Luminescence, Vdb152, Ced201

M1 - Krabia hmlovina

Emisná hmlovina v súhvezdí Býk. Vzdialenosť asi 6.600 svetelných rokov. Pozostatok supernovy SN 1054.