Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  20. červen 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 20. červen 2010

Abell 2218: Kupa galaxií jako čočka

Uznání: Andrew Fruchter (STScI) et al., WFPC2, HST, NASA Digitally reprocessed: Al Kelly

Co jsou to za podivná vlákna? To jsou galaxie pozadí. Gravitace ohýbá světlo a tak umožňuje velkým kupám galaxií působit jako dalekohledy a bortit obrazy galaxií do protáhlých pramenů. Téměř všechny jasné objekty na tomto snímku z Hubblova kosmického dalekohledu jsou galaxie z kupy známé jako Abell 2218. Tato kupa je tak hmotná a tak kompaktní, že její gravitace ohýbá a soustřeďuje světlo z galaxií, které leží za ní. Výsledkem jsou mnohonásobné obrazy těchto galaxií pozadí zborcené do dlouhých slabých oblouků, jde o jev čočky analogický pozorování vzdálené pouliční lampy sklenkou vína. Kupa galaxií Abell 2218 je vzdálená asi 3 miliardy světelných let v severním souhvězdí Draka (Draco). Zvětšení touto kupou jako dalekohledem astronomům umožnilo detekovat galaxii ve vzdálenosti odpovídající rudému posuvu 5,58.

Štítky: Kupa galaxií, Gravitační čočky, Abell 2218